Jumaat, 7 Ogos 2009

Puisi untuk ibu


Saya menerima satu e-mail dari seorang waris yang tinggal jauh nun di Pulau Pinang. (Gambar) Beliau telah mengirim sebuah puisi ciptaannya khas untuk mengenang arwah ibunya. Memandangkan puisi ini suara hati untuk ibunya tersayang, saya tidak mengeditnya bagi memberi kepuasan hatinya yang melahirkan sebuah puisi ikhlas dari hatinya untuk orang yang tersayang..... ibu
IBUKU………….
KAULAH SINAR HATIKU,
NAMUN……
KAU TELAH PERGI,
UNTUK SELAMA2NYA.

IBUKU………….
KAU PERGI MENGADAP ILAHI,
KAU TINGGAL SEGALA2NYA,
KEGEMBIRAAN DAN KEMEWAHAN DUNIA,
HANYA KAIN KAPAN MENGIRINGIMU,
TANAH MENJADI TEMPAT TIDURMU,
INSYAALLAH…..
IMAN DAN AMAL MENJADI TEMANMU,
SENTIASA KU BERDOA KE ATASMU,
AGAR KAU DIKASIHI ILLAHI.

IBUKU………..
IMBAS KEMBALI KENANGANKU,
KETIKA BERSAMAMU,
KAU SELALU MEMBERI KASIH SAYANG KEPADAKU,
AKU JUGA SERING BERMANJA DENGANMU,
ALANGKAH SERONOKNYA DI HATIKU,
KETIKA BERSAMAMU,
SEGALA KENANGAN AKAN KUSIMPAN ,
DI SANUBARIKU.

IBUKU………….
TENANGLAH KAU…….
GEMBIRALAH KAU…..
SENANGLAH KAU……
DOAKU AGAR ROHMU DIBERKATI,
INILAH PUISI UNTUK IBUKU.

Coretan oleh:Raja Aziz….2 Ogos 2009
* Terima kasih atas sumbangan puisi. Kepada yang telah kehilangan seorang wanita bernama ibu, sama-samalah kita doakan agar ibu-ibu kita semua di tempatkan bersama-sama orang yang soleh.... Amin. InsyaAllah.

2 ulasan:

Maiyah berkata...

salam.. cantik puisi ni, nak olah nya untuk ayah lak

anekaminda berkata...

Silakan.... nanti dah siap sudi-sudilah kirimkan saya... boleh kita semua pakat hayati dalam blog saya.... Terima kasih....