Rabu, 13 April 2011

Membatalkan Sumpah.

Ada orang bersumpah untuk membuktikan sesuatu dan ada juga orang bersumpah untuk menunjukkan ketegasannya dalam sesuatu isu. Namun semua sumpah itu bukanlah sesuatu yang main-main. Ada seorang pendakwah berkata, orang yang suka bersumpah adalah orang munafik. (Wallahualam.).


Apa yang saya hendak utarakan di sini bukanlah sumpah hendak membuktikan sesuatu, tetapi sumpah untuk menunjukkan ketegasan terhadap sesuatu isu. Sekali fikir ada juga orang bersumpah kerana sikap panas barannya. Contohnya bila dia dikecewakan sesaorang, lalu dia pun tanpa berfikir panjang terus bersumpah, "Demi Allah aku takkan kahwin sampai mati...". Atau bersumpah, " Demi Allah aku takkan pijak rumah ini lagi", bagi yang bergaduh dengan isteri atau suami.


Dalam isu ini, saya didatangi sesaorang kerana kes bersumpah seumpama ini. Beliau memaklumkan bahawa dia pada suatu masa sangat membenci dengan pujuk rayu seorang lelaki sehingga dia bersumpah, "demi Allah aku takkan kahwin dengan kamu sampai kiamat." Namun selepas beberapa bulan berlaku sebaliknya, dia telah mula jatuh hati dan bercinta dengan lelaki itu dan merancang untuk kahwin. Masalahnya dia dihantui oleh sumpahnya.


Saya pun tidak tahu hendak kata apa, lalu saya merujuk kepada beberapa artikel dalam internet. Lalu saya jumpa petikan artikel ini. 


......Kemudian, kalau kami perhatikan dari sumpah yang pernah anda ucapkan, maka sumpahnya itu berisi keburukan, karena bersumpah untuk tidak menikah, dan ini bertentangan dengan syariat yang dibawa oleh Rasulullah shallallahu alaihi wasallam, yang mana beliau menganjurkan umatnya agar menikah dan melarang dari membujang.

Berkaitan dengan sumpah yang berisi keburukan, para ulama menjelaskan bahwa hukumnya wajib merusakkan sumpah atau janjinya itu, atau dengan kata lain ia wajib tidak memenuhinya, dan wajib membayar kaffarat (denda) untuk sumpah atau janjinya tersebut. Dan denda sumpah itu sama dengan denda nadzar berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu alaihi wasallam, “Kafarat nadzar ialah kafarat yamin (sumpah).” [HR Muslim no. 1645 dari sahabat Uqbah bin Amir].

Sedangkan denda sumpah telah dijelaskan dalam firman Allah:
لا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا عَقَّدْتُمُ الأيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُوا أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
“Allah tidak menghukum kamu disebabkan sumpah-sumpahmu yang tidak dimaksud (untuk bersumpah) tetapi Dia menghukum kamu disebabkan sumpah-sumpah yang kamu sengaja, maka kafarat sumpah itu ialah memberi makan sepuluh orang miskin, yaitu dari makanan yang biasa kamu berikan kepada keluargamu, atau memberi pakaian kepada mereka, atau memerdekakan seorang budak. Barangsiapa tidak sanggup melakukan yang demikian, maka kafaratnya puasa selama tiga hari. Yang demikian itu adalah kafarat sumpahmu bila kamu bersumpah (dan kamu langgar).” [QS Al-Maidah: 89]

Dari ayat ini kita dapat mengetahui bahwa kaffarat (denda) sumpah itu dapat dilakukan dengan memilih salah satu dari hal-hal berikut ini secara berurutan:
1.    Memberi makan 10 fakir miskin,
2.    Memberi pakaian 10 fakir miskin,
3.    Memerdekakan hamba sahaya,
4.    Berpuasa tiga hari


Jadi, saya rasa jawapan kepada masalah sumpah tadi sudah dapat dijawab dengan artikel ini. Pesan saya, berhati-hatilah jika hendak bersumpah.
Teringat saya pada pantun arwah ibu:

Beras kisar mudik ke hulu
tanak pulut santan durian
tiada orang sesal dahulu
kebanyakkannya sesal kemudian

Tiada ulasan: