Khamis, 6 Ogos 2009

Berat Mata Memandang


Peribahasa ini semua orang pernah dengar... Berat mata memandang berat lagi bahu memikil. Lazimnya orang yang memikul memanglah terasa beratnya. Yang melihat tolong simpati sahaja dan sememangnya ramai yang simpati sahaja, tapi bila minta tolong, ramai yang jawab "saya tak tahu.... Jawapan yang selalu dikeluarkan oleh orang malas atau orang yang 'malas baso'.


Semua yang saya kata ini adalah kesinambungan dari cerita Dibuat Orang". Dipanjangkan cerita, setelah rata-rata disebarkan bahawa kawan saya itu menggunakan ilmu pengasih untuk memikat perempuan, kawan saya itu telah berjumpa dengan keluarga perempuan itu untuk bersemuka. Setelah diterangkan dengan jelas, maka sedarlah keluarga perempuan itu dan si bapak perempuan itu pun memohon maaf kepada kawan saya itu. Kawan saya ini memanglah pemaaf orangnya maka dengan senang hati menerima maaf yang dihulurkan. Mudah sahaja kata-kata yang keluar dari mulut bapak perempuan, " minta maaflah, nak buat macamana, masa tu tengah marah..." (Bagaimana perasaan bapak perempuan tu, kalau kawan saya yang kata begitu kepadanya setelah menuduh macam-macam...?)

Apa yang menjadi masalahnya, keluarga perempuan itu tidak pula membetulkan semula tuduhan yang dibuat sebelum ini kepada orang-orang yang disebarkan.... Maka walaupun keluarga perempuan itu meminta maaf tetapi orang ramai masih lagi menganggap kawan saya ini menggunakan ilmu pengasih untuk memikat perempuan.... Cerita itu terus tersebar dan tersebar.....

Pada keluarga perempuan itu tuduhannya simple sahaja, tak perlu diperbetulkan tetapi bagi kawan saya ini tuduhan itu sangat berat dan mengaibkan, itulah berat mata memandang, berat lagi bahu memikul, contohnya perkataan bodoh mungkin biasa bagi sesetengah orang tetapi setetengah orang boleh membawa kepada pembunuhan.........Tetapi kawan saya ni anggap semuanya dah selesai setelah keluarga perempuan minta maaf.... Dia pun 'malas baso' dengan orang bodo.....

Bolehkah diterima maaf spesis jenis ini???

Tepuk dada tanya selera.,....

Tiada ulasan: