Isnin, 17 Ogos 2009

Pasal wanita...


Saya teringat kata-kata seorang Pegawai di suatu Daerah yang berkata, " sebagai ketua jabatan, atau pengerusi kita mesti bersikap professional dalam melayan anak buah atau staff. Tidak boleh jatuh cinta kepada kakitangan bawahan kita....Kalau ada perasaan itu, sebagai ketua kita perlu buang jauh-jauh...."


Saya renung mata pegawai wanita yang belum kahwin itu dalam lingkungan umur 27 - 29 tahun dengan penuh persoalan. Saya tidak berpeluang berbincang jauh tentang perkara itu dan saya tidak mahu persoalan awal saya iaitu, "salahkah kalau saya jatuh cinta dengan orang bawahan saya?" disalahtafsirkan....
Apa yang saya fikirkan selepas itu ialah perasaan hati lelaki dan wanita. Ada satu hadis yang saya rasa kalau tidak silap membawa maksud, "jangan kamu pandang wanita bukan muhrim kamu lebih dua kali. Tetapi saya faham bahawa hadis ini bukan sahaja ditujukan kepada lelaki sahaja, tetapi juga kepada perempuan kerana perempuan juga ada yang suka pandang, jeling, renung dan main mata dengan lelaki bukan muhrim mereka walaupun bersama suami ketika itu. Jangan menidakkan fakta ini kerana lazimnya wanita dan lelaki sama sahaja dalam konteks perasaan. Cuma jika wanita berperangai seperti itu sungguh tidak 'comel'.

Ada wanita yang nampak serius ketika di khalayak ramai, contohnya ketika makan di restoran tetapi cara dia memperagakan wajah, raut muka, jelingan dan renungannya mudah diketahui bahawa dia sedang mengambil perhatian sesaorang lelaki di situ. Kadang-kadang dia tidak minat kepada lelaki yang ada di situ tetapi dia bangga atau gembira jika lelaki itu asyik pandang padanya, apa lagi jika memberi senyuman. Dia puas jika ada lelaki tergoda atau terpikat dengan dirinya sebab cara dia menampilkan diri memang ingin mengambil perhatian. Sekurang-kurangnya hatinya berbisik, "lawa aku ni...." Dan perempuan jenis ini suka bertemu mata dengan lelaki...bertentangan dan mengharapkan lekaki itu berkenan padanya... walaupun dia sendiri tidak berminat... Pelik tapi ini benar....

Ada juga wanita yang suka memberi peluang atau membuka jalan kepada lelaki memandangnya, menegurnya dan jatuh hati kepadanya menerusi bahasa badan atau kata-katanya. Contohnya jika ada lelaki berkata, " minta lalu sikit..." Dia pun segera menjawab, "minta lalu saja? Tak nak minta lain-lain lagi?" Ini maknanya dia buka jalan kepada lelaki itu untuk meneruskan percakapan dan akhirnya berkenalan dan sebagainya.... Begitu juga bahasa badan, dia akan pura-pura lurut betis, peha, atau membaiki baju di bahagian "susu"nya atau memuncungkan bibir atau menjilat bibir. Berjalan sendirian...... Banyak contoh lain..... Tetapi perlu diingat bahawa wanita yang baik tidak akan bersikap seperti di atas.... TETAPI ingat juga bahawa sifat sebegini sama sahaja keburukannya kepada lelaki atau perempuan.

Wanita yang baik tidak menimbulkan fitnah, tidak membuat fitnah. Wanita yang baik juga tidak akan memandang lelaki bukan muhrim atau tidak dikenalinya melebihi batasan yang dibenarkan.......

Berbalik kepada cerita pegawai wanita tadi, saya kadang-kadang sukar untuk membaca hatinya kerana wajahnya yang selamba dan bersahaja. Pada logiknya dia seorang cantik, menawan dan muda tidak mungkin terlibat dalam kancah percintaan? Pada staffnya mungkin tidak tetapi pada orang lain? Saya pernah tanya dia, " Cik dot-dot pernah bercinta?" Dia jawab sambil tersenyum, "kita sedang bekerja ni, jangan cakap pasal peribadi..." Sama ada dia malu nak bercakap pasal ini atau dia memang dan frust berkali-kali.. wallau a'lam....

1 ulasan:

Maiyah berkata...

salam.. mmg tak salah kalau jatuh cinta ngan org bawahan tmpat keje.. kena pandailah cover line, yelah tmpat keje namanya.. hati dan perasaan ni bukan bleh dipaksa dan kalau dah lekat bukan senang nak buang nya