Ahad, 25 April 2010

Mencintai Sesaorang sangat unik?


Mencintai sesaorang bukanlah sesuatu yang mudah. Ianya sangat indah dan bernilai. Mencintai sesaorang terlarang juga sesuatu yang indah walaupun anggapan orang lain sangat keji. Jika tidak berlaku ke atas diri sendiri, kita tidak akan tahu. Namun tidaklah patut mengeji keterlaluan jika ianya berlaku ke atas orang lain kerana kita tidak tahu apa akan berlaku di masa depan. Mungkin apa yang kita keji itu, suatu ketika mungkin kita sendiri akan buat.

( Saya lupa sama ada ianya hadis atau pesan pujangga...Bunyinya lebih kurang begini: Janganlah kamu melampau mengutuk sesaorang yang melakukan kesilapan kerana tidak akan mati sesaorang yang mengutuk itu selagi dia sendiri tidak melakukan kesilapan itu.)

Berbalik kepada mencintai sesaorang terlarang. Cinta memang tidak mengenal siapa. Cinta itu kononnya unik. Kadang-kadang kita tidak tahu mengapa kita mencintai sesaorang itu. Hendak kata kerana rupa, taklah cantik sangat, kadang-kadang yang sudah ada jauh lebih menawan, kalau kerana harta, tidak ada apapun, kalau kerana budi bahasa, kadang-kadang lebih teruk dari yang sedia ada. Jadi tidak dapat dihuraikan apakah yang menyebabkan cinta itu berputik kecuali kebarangkalian adakah sebenarnya kerana nafsu?. 

Untuk mengatakan ianya kerana nafsu tidaklah tepat 100% kerana mendalamnya cinta sangat hebat. Sekadar mendengar suara pun sudah memadai. Bahkan sekadar melihat tangga rumah pun sudah merungkaikan rindu yang terbuku dikalbu.....dan adakah kekuatan itu semua yang meronta-rontakan hati untuk bertemu dan seterusnya.....memadu asmara? Maka berlakulah pembalasan dendam....

Apapun, cinta itu sangat unik. Dia tidak mengenal tua muda, terlarang atau tidak, atau cantik atau buruk. Apabila terpikat sahaja, segalanya indah walaupun ianya barah yang parah akhirnya......

Cuma sesekali ketika sendirian renungi seketika.....benarkah cinta ini sesuci embun di waktu pagi? Atau ianya nampak ikhlas dari hati nurani yang murni yang penuh keajaiban tetapi sebenarnya itulah muslihat sang iblis laknatullah mencantikkan permulaannya meskipun terlarang kemudian memacu ke lembah kekufuran?


Tiada ulasan: