Ahad, 11 April 2010

Keroncong untuk ana....

Lagu genre keroncong nyanyian M. Nasir ini cukup menggamit nostalgia kepada seorang 'hawa'  yang pernah ku kenal suatu masa dahulu ketika remaja di dalam tingkatan 6 tahun 1983. Lalu kufikirkan bahawa lagu itu membayangkan hatiku mengimpikan sesuatu yang sukar kumiliki tetapi tidak mustahil....

si 'hawa' idaman nampak macam tidak pedulikan hatiku tetapi kekadang renungannya membayangkan harapan....dan bila berkumandangnya lagu ini waktu itu  aku jadikan aku penyanyi itu dan berteka teki sendiri, adakah aku bertepuk sebelah tangan atau sebaliknya......
Dan rupanya harapan itu tertunas selepas dua tahun kemudian tetapi masa jadi penentu takdir...entah di mana silapnya.....perjalanan menjadi tidak selari lagi.....senyap dan sunyi.....tanpa kabar berita darinya....dan aku kembara di tanah gersang....

Selepas 27 tahun berlalu....lagu ini berkumandang lagi tetapi dalam zaman yang berbeza.....dalam taman yang penuh amaran.....namun sukar untuk mengalihkan fokus perasaan kerana hati telah terpaut.......dan mengharap dalam dilema....menanti dalam mimpi......dan tika mata bertentang....hati seolah bertanya....sudikah kau jadi ana?.......

...dan kini bila terdengar lagu keroncong untuk ana ... aku tetiba kembali ke tahun 1983 dengan situasi versi cerita yang sama tetapi watak yang cukup berbeza.........ahhh...

Adakah nama lagu itu perlu ditukar sebagai keroncong untuk en?

Tiada ulasan: