Jumaat, 21 Mei 2010

Pekerja Tanpa Upah.

Mungkin ramai merasakan bahawa adalah sesuatu yang bodoh apabila melakukan kerja tanpa ada imbuhan upah. Jarang orang hendak melakukan kerja tanpa gaji tetapi sesetengah orang apabila melakukan kerja dia tidak mengharapkan upah bahkan tidak mahu dibayar apa-apa. Baginya apabila kerjanya berjaya dilaksanakan, itu adalah satu kepuasan baginya. Yang penting puas!!

Sebagai contoh kerja hal-hal kebajikan seperti menolong orang yang dalam kesusahan dan yang memerlukan. Contoh lain ialah kerja sukarela dalam persatuan kebajikan. Jawatan Pengerusi, Setiausaha, Bendahari dan lain-lain jawatan adalah kerja sukarela tanpa upah. Orang yang suka menjawat jawatan begini adalah orang yang suka kerja tanpa upah.

Kepuasan adalah keutamaan dalam diri orang yang suka kerja kebajikan. Keihklasan juga penting agar tidak ada udang di sebalik batu...Sesaorang akan merasa puas dan gembira apabila melakukan kerja sukarela jika beliau salah seorang Pekerja Tanpa Upah. Melakukan kerja dengan harapan mendapat pujian pun bukanlah termasuk dalam kategori kerja tanpa upah. Apatah lagi membuat kerja sukarela, memegang jawatan persatuan tetapi di sudut hatinya mengharapkan sesuatu. Contohnya ahli politik yang menjawat jawatan sukarela dengan mengharapkan pengundi percaya beliau adalah seorang yang prihatin. Ini juga bukan kategori    tajuk artikel ini.

Selain sifat yang suka menolong orang, Pekerja Tanpa upah sentiasa mengharapkan keredhaan Allah s.w.t. Hanya Allah yang tahu keikhlasan dalam hati mereka....dan pasti ganjaran menanti di akhirat....

Tiada ulasan: