Isnin, 28 September 2009

Persepsi Merajuk



Setiap insan pasti pernah merajuk. Merajuk adalah satu perlepasan perasaan untuk menyatakan kerendahan diri, hati terasa, sedih, untuk menginsafi, untuk muhasabah diri, menyatakan perasaan kecil hati atau dan berbagai tujuan lagi.

Cara merajuk pun ada macam cara. Sesetengahnya menyepikan diri, yang ada jawatan ugut atau terus lepaskan jawatannya, yang ada kawan memulaukan diri sendiri dan lain orang lain rajuknya.

Pada yang ada kekasih, akan merajuk dengan tujuan untuk dipujuk agar kemesraan dapat dilebihkan. Ada juga kekasih merajuk untuk menilai sejauh mana sayangnya dia kepada kekasihnya.

Tetapi merajuk yang saya ingin ketengahkan kali ini adalah rajuk seorang kerana usahanya tidak dihrgai, malah diperlekehkan. Bila diperlakukan begitu...... Tuhan sahaja tahu betapa kecilnya hati.....

Ada seorang yang berusaha membawa kemajuan pada sebuah rumah kebajikan. Dia bekerja siang malam tanpa memikirkan upah kerana memang itu kerja kebajikan. Tujuannya satu iaitu untuk kepentingan orang lain. Baginya, dirinya tidak penting asalkan dia dapat buat kebajikan dengan seikhlas seadanya. Dia gunakan segala pengalaman, kebijaksanaan dan ruang masanya semata-mata untuk rumah kebajikan dan penghuninya.

Malangnya apabila timbul satu masalah yang ditimbulkan orang lain, tiba-tiba dia dipersalahkan dengan sepenuhnya. Sapa yang tidak kecil hati bila diucapkan, "awak sebenarnya tidak perlu ada di rumah kebajikan ini....cukuplah datang sekali sekala sahaja untuk memantau...."

Terasa tidak dihargai dengan segala usaha yang dilakukan, akhirnya seorang itu menyepikan diri dan merasa dirinya seperti kacang... sudah dapat isi, kulitnya dibuang.....

Juga.... Masa perlu ditatang, masa bosan ditendang..... Sudah dapat gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi..... masa belajar jadi pelajar, sudah pandai kurang ajar....(kasar ke? maaf)....

...dan banyak lagi perumpamaan yang boleh dibandingkan tetapi apa gunanya kalau yang terlibat tetap tidak terasa apa-apa... malah mencebih bibir menganggap seorang itu yang salah faham... seorang itu yang tidak mahu mengakui kesilapannya... dan pelbagai anggapan lagi..... sekali lagi seorang itu dipersalahkan kerana mudah sangat merajuk....

...dan yang dapat dikenalpasti.... panas setahun cukuplah dengan hujan sehari.... habis semua basah...maknanya.. buatlah baik sebanyak manapun tetapi jika sekali buat salah... yang salah itulah akan dikenang orang.... segala jasa budi dan pengorbanan selama ini hilang entah kemana... adilkah dunia???

Tiada ulasan: