Ahad, 11 Oktober 2009

Pilihanraya Kecil Bagan Pinang


Secara lebih kurang saya tahu makna rasuah. Sejak dulu memang rasuah cukup membahaya. Bahaya rasuah bukan sahaja kepada individu tetapi boleh smpai ke peringkat negara. Pilihanraya kecil Bagan Pinang membuatkan saya terfikir sebesar mana dosa rasuah dalam politik. Calun yang disabitkan kes rasuah dan didapati bersalah kemudian dihukum. Habis tempoh hukuman, beliau dipilih jadi calun pilihanraya kecil Bagan Pinang. Selepas itu dipilih secara majoriti oleh rakyat di situ untuk menjadi wakil rakyat.

Pada fikiran saya orang ramai mungkin mengambilkeputusan memilihnya ada beberapa sebab. Pertama mungkin itu pilihan ketua parti mereka lalu mereka kena patuh. Kedua mungkin mereka fikir calun tersebut sudah insaf. Lagipun bukan ditahan di penjara. Tidak digelar banduan. Yang duduk dalam tahanan ISA boleh menang. Ketiga mereka terlampau bencikan pembangkang.

Pada pendapat saya, masyarakat kita lupa seketika kata-kata mantan seorang Perdana Menteri yang berbunyi, "kita bukan sahaja kena bersih tetapi mesti nampak bersih...."

Walau bagaimanapun, kehendak Tuhan mengatasi segala-galanya. Ada hikmat dan pengajaran yang akan diberikan selepas ini. Yang menang bukan bermakna menang sebenar-benarnya dan yang kalah sebaliknya juga.

Saya rasa jika semua pengundi menghayati artikel Bekas Mufti Perlis dalam blognya Minda Tajdid sebelum pergi mengundi, keputusan mungkin bukan seperti yang kita dapati hari ini. Tetapi menghayati bukan dengan iman tidak banyak membantu......

Pengajaran awal yang saya perolehi, jika sudah terlalu taksub, letak calun tunggul kayu pun boleh menang. Tidak kira parti mana.....

Tiada ulasan: