Ahad, 20 September 2009

Lebaran 1430H telah tiba.



Setelah 29 hari berpuasa, kini menjelma Hari Lebaran, 20 September 2009. Hari menyatakan kesyukuran setelah berjaya menamatkan sebulan bukan sahaja menahan lapar dan dahaga tetapi juga menahan diri dari segala kebiasaan. Yang wanita sebelum ini penuh make-up di muka masuk bulan puasa wajah asli dipamerkan.

Yang suka mengumpat akan mengurangkan aktiviti tersebut. Yang lelaki apabila masuk waktu Isyak, masing-masing berjemaah di masjid untuk bertarawih. Wanita juga begitu. Tetapi itu yang suka dengan ibadat dan tahu kelebihan bulan Ramadan. Yang tidak sedar diri, baginya sama sahaja bulan mana-mana pun. Tidak akan terdetik apa-apa dalam sanubarinya kecuali berharap cepat-cepat bulan Ramadan berlalu....

Pada Hari bahagia Aidilfitri ini, pelbagai ucapan diterima sama ada melalui kad ucapan atau menerusi Khidmat Pesanan Ringkas (SMS), e-mail dan lain-lain. SMS paling popular. Saya ingin kemukakan beberapa petikan ucapan menerusi SMS yang masuk ke dalam telefon saya.

"Jika kesilapan semalam belum terampun, maafkanlah. Jika Kesilapan Hari ini menyakitkan hati lupakanlah, jika kesilapan esok datang, janganlah bawa ke akhirat. Ingin saya menyusun sepuluh jari, mohon kemaafan zahir dan batin. SALAM AIDILFITRI."

"Tiba Syawal berakhir Ramadan, Aidilfitri menghujung puasa, tangan dihulur simbol bermaafan, hening bersih segunung dosa, Selamat  Hari Raya Aidilfitri."

"Ukhwah itu terletak pada pertemuan, bukan pada manisnya ucapan di bibir, tetapi pada ingatan sesaorang terhadap saudaranya di dalam doanya (Imam Al-Ghazali). Selamat Raya Aidilfitri...."

"Indah langit kerana awan, indah laut kerana kebiruan, indah Aidilfitri kerana kemaafan, indah Aidiladha kerana pengorbanan, Selamat Menyambut Aidilfitri, Maaf Zahir Batin..."

Begitulah antara SMS yang saya terima sepanjang tahun ini....

KESEMPATAN INI SAYA MENGUCAPKAN RIBUAN AMPUN DAN MAAF JIKA SEPANJANG MENGENDALIKAN BLOG INI ADA  MENGGURISKAN HATI SESIAPA. TIDAK ADA NIAT SEDEMIKIAN......

SELAMAT HARI RAYA....MAAF ZAHIR DAN BATIN......

Tiada ulasan: