Ahad, 30 November 2008

Celoteh Ego

Biasanya manusia (mengingatkan saya juga) sering merasakan dia saja yag betul. Tidak mengaku silap iaitu ego walaupun dalam hatinya terdetik rasa silap. Lebih-lebih lagi jika dirinya seorang berkedudukan. Bapa dalam keluarga mungkin jarang yang mahu mengakui kesilapan terutama depan anak-anak atau isteri. Sikap ego ini sebenarnya boleh menjadikan sesaorang itu sukar untuk diajak berbincang dalam sesuatu masalah.
Bagi dirinya semua yang dilakukan ada alasan sebab musabab yang muncul tiba-tiba sahaja untuk dijawab. Walaupun sesuatu perbuatan atau percakapannya salah tetapi jika dilakukan berulang-ulang akan menjadi biasa. Namun begitu, jika orang lain yang melakukan kesilapan itu walaupun kecil, dia akan mengutuk sekutuk-kutuknya seakan besarnya kesalahan itu..... Pada hal kesalahan itu dia sudah amalkan bertahun-tahun....
<><>
Saya teringat satu ungkapan dalam sebuah filem animasi yang membawa makna lebih kurang begini " kita merasa kita saja yang betul tetapi jika kita turut jejak orang lain, kita akan temui sesuatu yang kita tidak ketahui sebelumnya..."
<><>
Ada orang kata lelaki lebih ego dari perempuan. Bagi saya sikap ego sama sahaja. Kalau ada berlebihan pada perempuan.... sesaorang lelaki yang terasa dengan keegoan seorang perempuan saya rasa lelaki jika tidak kuat imannya akan sanggup mencari peluang me***** perempuan yang ego tadi sebagai tanda panasnya hati.....
<><>
Cuba kalau lelaki yang ego.... Perempuan yang terkena tempiasnya... sekadar mampu menangis saja.... Atau yang sama-sama ego...siaplah lelaki!
<><>
Lelaki lainlah... kalau saya....mmmm....

Tiada ulasan: