Selasa, 15 November 2011

Menyayangi dan membenci berpada-pada

Ada satu pesanan dari Rasulullah s.a.w yang membawa maksud lebih kurang: “janganlah membenci sesaorang dengan berlebihan kerana suatu hari mungkin dia akan menjadi orang yang rapat dengan kita dan janganlah pula menyayangi sesaorang dengan keterlaluan kerana suatu masa dia mungkin akan men jadi musuh kita……”
Dari maksud pesanan ini, sesungguhnya kita memang tidak boleh membenci sesaorang keterlaluan dengan pelbagai kutukan dan cercaan kita katakan padanya. Apabila dengan kuasa Allah hendak tukar hati kita, tetiba kita menyayanginya dan silap-silap jika lelaki dan perempuan akan menjadi kekasih, malah tidak mustahil sebagai isteri juga. Masa ini tentu kita akan malu pada diri sendiri kerana pelbagai sumpah seranah, kutukan telah kita katakan. Mungkin juga kawan-kawan yang rapat dengan kita akan memecahkan tembelang yang dulu kita pernah kutuk padanya. Mungkin akan jadi isu pula untuk bergaduh semula.
Yang tinggal lagi…macam mana nak tutup segala kutukan  yang lepas yang kita curahkan pada orang lain…..
Demikian juga jika menyayangi sesaorang, janganlah melebih-lebih sehingga sanggup buat apa saja, hatta menyerahkan ‘bodi’. Segala pujian dan pujaan kita luahkan yang kononnya tiada siapa yang boleh menandingi dirinya. Paling besar kesilapan, segala rahsia kita bagitahu, atau membuat “rahsia” dengannya. Sanggup berposing dengan seksi dan “seksa”. Demikian juga apabila suatu hari tanpa diduga, orang yang kita sayangi itu akan menjadi musuh dengan sedikit kesalahan…..bayangkan!!! ‘Bodi’ dah serah, ‘rahsia’ dah buat, posing maut dah terakam dan segala rahsia sudah diketahui….. Bukankah huru hara jadinya?
Yang tinggal lagi…bila masanya nak bocorkan…..
Justeru, berbaik dengan sesaorang biarlah berpada-pada, "jangan sampai tidur dalam perutnya"(perpatah orang tua) dan memusuhi sesaorang janganlah berpanjang-panjangan, jangan lebih 3 hari…. Buang yang keruh ambil yang jernih, sudah dapat yang jernih, bolehlah dijerang untuk dibuat tea-O…..
Pokoknya: Menyayangi dan Membenci biarlah berpada-pada....

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.