Jumaat, 24 Jun 2011

Memahami Hati seseorang

Hati adalah seketul darah kental yang dijadikan Allah dengan fungsi yang sangat unik. Melalui hati, sesaorang sama ada lelaki atau perempuan dapat membahagiakan dirinya atau orang lain. Begitu juga sama ada menderitakan dirinya atau orang lain. Hanya pilihan yang terbit di hati akan menghasilkan suatu keputusan yang besar maknanya.

Jika kita hanya mementingkan diri sendiri, kita tidak akan pandai mengambil hati orang lain. Jika kita terlalu banyak mengambil hati orang lain kita mempunyai agenda tersendiri. Pendek kata rahsia hati hanya kita sendiri yang tahu. Ada setengah orang kata, Iblis boleh mengetahui niat dan  isi hati kita tetapi malaikat tidak boleh kerana sebelum manusia dimasukkan roh, Iblis telah masuk menjelajah ke dalam tubuh manusia untuk mengetahui rahsia kejadian insan. (Allah s.w.t memang Maha Mengetahui segalanya).

Dalam bab memahami hati sesaorang, ada pelbagai cara dan rasa. Saya ingin menfokuskan wanita sahaja. Ada setengah wanita suka berkongsi masalah sehingga ada orang akan mengambil kesempatan di atas masalah itu. Ada setengah wanita pula suka memendam rasa sehingga merisaukan orang di sampingnya. Ada yang membengkak di dalam hati tetapi hanya mampu meratap sendiri segala masalah dan dilema. 

Ada segolongan wanita, berkongsi masalah dengan tulisan bukan dengan kata-kata. Misalnya sekarang, untuk meluahkan sesuatu hanya dengan menaip sms. Mungkin ini cara yang lebih berkesan kerana curahan hati menerusi tulisan akan sentiasa diulang baca. Seorang yang ditujukan mungkin dapat memikirkan pelbagai andaian di atas mesej yang disampaikan. Namun ada juga yang tidak mengambil peduli di atas luahan apa saja media kerana mempunyai egoistik dan individualistik yang tinggi.

Jangan fikir orang yang suka mencurah perasaan dengan sms atau tulisan seorang yang tidak berani berhadapan dengan kenyataan atau pengecut. Ia sebenarnya untuk menjaga kekeruhan dan juga seorang yang membuat pilihan yang bijak untuk membincang dengan orang yang tidak suka membincang. 

Cuma dikatakan tidak bijak jika menghantar sms kepada seorang yang tidak boleh membaca.....

Tiada ulasan: