Sabtu, 28 Mei 2011

Kawan dan Lawan....

Kita akan kenal kawan dan lawan semasa kita susah…..Namun ada setetengah kawan yang mengambil kesempatan di atas kesusahan kita untuk kepentingannya seperti membantu kita dengan harapan disanjung dan apabila dia telah disanjung, maka jangan harap kita akan dipandangnya. Ini sebenarnya bukan  kawan tetapi lawan dalam selimut, atau lebih kasar bahasanya: Musuh dalam selimut.
Semasa kita berada di puncak dan  ada kuasa, semua pujian dan sanjungan melambung. Pengampu dan pembodek tidak terkira ramainya semata-mata ada kepentingan diri. Biasanya orang yang suka memuji di depan sebenarnya bersikap hipokrit kerana sangat mudah mengeji apabila di belakang. Orang-orang seperti ini suka mengambil kesempatan dan suka melihat orang membuat silap. Mereka juga suka menggalakkan orang melakukan perbuatan yang tidak baik dengan cara mengampu, membodek dan mengacah-ngacah serta menge”pam”. . Nampak baik dan bersopan santun tetapi penuh kejahatan menyelubungi hati mereka. Akal mereka panjang dan bijak berfikir dan faseh bercakap. Sayangnya mereka gunakan itu untuk dua perbuatan iaitu berbuat baik dan dalam masa yang sama berbuat jahat. Awas, jangan terlalu percaya kepada orang ini….

Dan apabila kita berada di bawah dan tiada kuasa, maka kita jangan harap kita akan mendapat separuh yang menjadi kebanggaan kita suatu masa dulu. Bahkan mungkin langsung tidak dapat. Jangan terkejut bila seorang yang pernah tidur sebantal, yang pernah makan sepinggan atau yang pernah mencium pipi kita akan bertindak melontar najis selepas kita hilang semua kelebihan.....

Sesungguhnya  lebih baik memelihara ular daripada memelihara orang-orang seperti ini apabila mereka susah nanti.....

Tiada ulasan: