Ahad, 30 Mei 2010

Kebahagiaan Dalam Perpisahan

Sesiapapun insan di dunia ini akan merasa sedih apabila berlakunya perpisahan. Namun ada juga perpisahan yang membawa kebahagiaan kepada sesaorang. Contoh mudah jika seorang isteri hidup tersiksa dengan suami yang jahat pasti gembira jika diceraikan.


Apa yang ingin saya utarakan dalam artikel ini ialah perpisahan kekasih. 


Seorang kekasih tidak akan mahu berpisah jika terlalu menyintai pasangannya. Pendek kata setiap masa ingin bersama. Sedetik pun tidak hendak berpisah. Walaubagaimanapun jika percintaan membawa kesengsaraan jiwa dan batin lebih baik berpisah saja. Apa guna bercinta jika pertemuan belum tentu bahkan sentiasa ditentang oleh semua orang....


Percintaan rahsia yang penuh curiga dan kesumat saudara mara adalah tidak berbaloi untuk diteruskan. Percintaan begini adalah lebih baik ditamatkan. Perpisahan perlu dan perpisahan beginilah sebenarnya kebahagiaan yang akan dikecapi. 


Mereka kata walaupun tidak dapat bersama, cukuplah bercinta kerana bercinta dengan pasangannya membawa kebahagiaan. Bahagiakah jika terpaksa hidup dalam kebimbangan dan bercinta serta bertemu dengan cara sembunyi-sembunyi? Silap haribulan tersilap langkah, padah akhirnya....ini bukan bahagia tetapi sengsara cinta...


Pada awalnya perpisahan mungkin pahit tetapi perlu diingat bahawa pahit itu sebenarnya ubat yang paling baik. Jangan terpengaruh dengan rayuan pasangan yang tidak cuba memahami kebahagiaan dalam perpisahan. Pasangannya mungkin merayu tidak mahu berpisah kerana masih menaruh harapan tetapi kita ada akal dan teori sejarah yang boleh dijadikan panduan. Menolak ombak adalah kerja sia-sia. Mengharap sesuatu yang mustahil hanyalah angan-angan kerana mengikut nafsu. Kita perlu hadirkan diri dalam realiti....Jika kita sudah ada kebahagiaan jangan cuba cari kebahagiaan yang belum tentu yang hanya bersandarkan mimpi dan cinta kononnya. Cinta bukanlah mutlak menentukan kebahagiaan kerana banyak lagi rempah rencah yang memungkinkan kebahagiaan. Jangan kata harta bukan segala-galanya. Betul, harta bukan segalanya tetapi orang tidak akan bahagia hidup dalam kemiskinan kecuali insan zuhud.


Turut hati mati, turut rasa binasa dan turut nafsu lesu. Pepatah ini patut dihayati.


Oleh yang demikian jika percintaan tidak ada kesudahannya...lebih baik solat hajat dan istikharah untuk minta petunjuk kerana kadang-kadang, hilang manis ganti madu......bukankah lebih baik?


Maka berpisahlah untuk mencari kebahagiaan hakiki....

1 ulasan:

Ayu berkata...

Saya sokong..kuatkan semangat untuk menghadapi perpisahan itu..

pelangi akan muncul setelah hujan lebat...

yang pahit itu ubat,yang manis itu racun..