Rabu, 4 September 2019

LELAKI KENA BIJAK BUAT KEPUTUSAN

Dalam satu keluarga, suami isteri atau dalam satu komuniti, lelaki mesti berani buat keputusan. Lelaki yang hebat ialah lelaki yang boleh membuat keputusan. Ramai lelaki di luar sana terutama yang sudah beristeri menyerahkan semua urusan keluarga kepada isterinya. Sama ada lelaki malas berfikir atau lelaki bersikap penyayang kepada isteri dengan menyerahkan semua keputusan isteri yang buat.

Misalnya anak-anak ajak berkelah dan bertanya di mana, si bapa terus saja berkata, "tanya mama kamu." 
"Abah, nak buat macamana ni."
"Tanya mama kamu."

Jika ada masalah menimpa keluarga, acap kali berlaku suami tak tahu nak buat apa, akhirnya isteri yang membuat tindakan. 

Sikap lelaki begini tidak wajar dicontohi kerana mereka tidak sesuai jadi pemimpin keluarga, apa lagi hendak memimpin komuniti atau lebih besar lagi negara. 

Walau bagaimanapun, idea dan pendapat isteri perlu juga ditimbangkan kerana kadan-kadang ianya sangat patut diikuti. Bergantung kepada sejauh mana kreatif dan bijak fikiran isteri.

Apapun, lelaki kena belajar buat keputusan. Jangan menyerahkan seratus semuanya kepada wanita. Ingat, lelaki adalah khalifah dan pemimpin. Sebagai pemimpin, MESTI bijak membuat keputusan.

Ajar diri buat keputusan dan tanya pendapat orang sekeliling tentang hasil keputusannya. Lama-lama anda akan bijak membuat keputusan. 

Selamat berfikir

Tiada ulasan: