Isnin, 8 Ogos 2011

Sukarnya menceraikan kekasih...

Bulan Ramadan memberi banyak ruang minda kita berfikir dan mengenangkan segala-gala yang berlaku sepanjang masa lalu. Jika ada perkara-perkara kebajikan yang dilakukan, kita perlu meningkatkan mutu keikhlasannya supaya kita mendapat keredhaan yang sejati dari Allah s.w.t. Dan cuba pastikan apa yang kita buat semata-mata kerana-Nya.

Dan bulan Ramadan juga apabila kita memikirkan sesuatu yang berada dalam dilema sebagaimana mempunyai kekasih yang sukar untuk dimiliki disebabkan beberapa faktor maka sesungguhnya terlebih sukarnya untuk kita melupakannya apa lagi untuk menceraikannya. Saat memikirkan semua ini, rasa belas, simpati, dan hina pada diri sendiri. Tidak mustahil saat itu juga ada kalanya air mata berlinangan. Bak kata pepatah, ditelan mati mak, diluah mati bapak.

Hendak memilikinya adalah mustahil, hendak meninggalkannya juga mustahil, jadi apa lagi yang boleh dilakukan melainkan menanggung perasaan yang tidak terperi derita rindunya. Memahami perasaan sendiri bukan sesuatu yang senang kerana kita kadang-kadang tahu kita membohongi perasaan kita sendiri seperti menangis bagi menandakan sedih walhal hati kita tidaklah sesedih mana, cuma barangkali pada bulan puasa ini, dengan rasa lapar, letih dan dahaga membuatkan kita rasa kecik hati dan mudah tersentuh. Maka bayangkan untuk menceraikan  kekasih yang terlalu disayangi pada ketika jiwa yang terlalu sensitif dek kerana lapar, dahaga, insaf, tawaduk dan rasa pengorbanan pada bulan yang teramat mulia ini?

Mungkin bulan Ramadan inilah masa yang sesuai untuk berfikir dan muhasabah untuk mencari kepentingan dan keperluan mempunyai kekasih itu. Dan jika kita tidak mampu jua membuat keputusan adalah terlebih baik sepanjang bulan ini bersolat istikharah dengan mudah-mudahan ada satu malamnya adalah malam lailatul qadar yang mana peratus doa kita dimakbulkan lebih banyak......

Namun begitu, percayalah, untuk menceraikan kekasih lebih sukar dari menceraikan apa saja dalam dunia ini kecuali perokok yang akan memilih rokok perkara paling sukar untuk diceraikan....

Tiada ulasan: