Sabtu, 24 Julai 2010

Cinta 4 Segi


Cinta tiga segi memang lazim kita dengar dan lihat. Tetapi cinta empat segi agak jarang-jarang atau mungkin tidak pernah kita dengar. Kalau cinta tiga segi selalunya melibatkan dua wanita / dua lelaki seorang lelaki / seorang wanita. Apa yang berlaku kepada kawan saya ialah dia terlibat menyintai 3 orang wanita termasuk isterinya. Dua wanita lagi hadir dengan keadaan terhalang dan terlarang.

Hendak dibuang mati emak, hendak diitelan silap haribulan dirinya sendiri kemungkinan mati. Hendak tidak hendak, terpaksalah berahsia dengan segala kekuatan yang ada. Selagi boleh rahsia, dia akan rahsiakan sampai mati.

Uniknya cinta ini. Tidak kira siapa yang dicintai. Bila sudah jatuh cinta semuanya indah. Buruk pun jadi cantik.

Saya nasihatkan kawan saya, jangan bermain api kerana api jika dalam sekam lambat laun akan membakar seluruh timbunan sekam. Kawan saya kata, dia terpaksa kerana menyayangi ketiga-tiga wanita tersebut dan wanita-wanita itu pula menyayanginya, apa lagi isterinya. Dia tidak sanggup berpisah dengan mana-mana wanita tersebut. Kalau dia mampu, dia ingin mengahwini mereka, sayangnya dia tidak mampu dari segi ekonomi.......

Saya katakan, jika sudah tahu sampan kecil, jangan mengharungi ombak di lautan luas, kelak karam tidak bernesan. Kawan saya kata, kesemua wanita itu sanggup hidup dengan seadanya....... saya kata semua orang sanggup apa saja sebelum kahwin, sudah kahwin baru macam-macam tuntutan. Dia kata, isterinya sekarang boleh hidup seadanya. Betul, kata saya sebab sekarang dia memiliki seorang saja isteri. Bila sudah tiga isteri tidak mustahil masing-masing saling iri hati dengan apa yang madu-madu dia ada. Lebih baik jangan, sambung saya lagi.

Sebab itu kawan saya kata dia merahsiakan segalanya.......Cukuplah manisnya bercinta...... Hmmmmhhh...Keluh saya.....

Tiada ulasan: