Jumaat, 6 Februari 2009

Perak Oh Perak

Pada mulanya saya tak ingin komen apa-apa tentang apa yang berlaku di negeri Perak. Cukuplah saya berbicara dalam hati. Tetapi melihat senario yang berlaku agak jarang-jarang, saya rasa terpanggil untuk menyatakan apa yang saya rasakan.

Saya sejak dari dulu pun tidak setuju peralihan kuasa berlaku kerana kes lompat parti. Demikianlah jika 16 september menjadi kenyataan, saya sama sekali tidak akan redha. Justeru apa yang bakal terjadi di negeri Perak, negeri yang pernah tersohor dengan sejarah Pasir Salak, tidak akan sekali-kali saya terima.

Bagi saya, mengkhianati pengundi yang mengundi kerana parti yang mereka minati tiba-tiba apabila menang keluar masuk parti lain adalah sesuatu yang sangat tidak bermaruah. Mereka jadi YB kerana pengundi. Pengundi tidak akan undi mereka jika mereka bukan dari parti yang dikehendaki. Maka di sinilah terserlahlah betapa curangnya YB tadi. YB sebegini sebenarnya ada kepentingan diri. Jika benar-benar ikhlas berjuang dan jujur pekerti, mereka sepatutnya letak jawatan dan diadakan pilihanraya semua. Itu baru betul. Jika mereka naik bukan kerana orang lain, tidak siapa peduli apa yang hendak dibuatnya.

Marilah kita berdoa agar tidak ramai atau tidak ada lagi spesis jenis lompat parti wujud dalam sistem politik negara ini. Kecelaruan pegangan fahaman lebih kurang sama dengan sifat munafik.

Mudah-mudahan apa yang bakal terjadi di negeri Perak membawa kebaikan bukan terarah kehancuran. Kepada yang terlibat, sabar itu sesungguhnya benteng kekuatan hakiki. Doa orang yang kena zalim sangat diterima Allah. Berdoalah supaya Allah s.w.t tidak menjadikan ini satu landasan penghabisan kepada jalan keadilan. Ruang dan waktu masih ada untuk mengubah semua ini.

Paling lama pun PRU13 nanti. Insya Allah.

Tiada ulasan: