Jumaat, 13 November 2009

Sejarah Mengajar Kita

Kejujuran bukan sesuatu yang boleh dipaksa tetapi ianya boleh dilatih. Untuk mengasah kejujuran wujud dalam diri, keikhlasan adalah gandingan mantap. Tidak ada kepentingan, tidak ada udang di sebalik batu dan tidak ada perasaan ingin dipuji. Maka kejujuran hendaklah meniti pada garisan yang jelas dan tidak menimbulkan kesangsian.

(Jangan buat sesuatu yang boleh menimbulkan prejudis. Jika tidak jangan salahkan orang jika mereka mengsyaki sesuatu terhadap kita. )

Kata orang, jika kita tidak setia pada kekasih maka kekasih kita juga akan curang dengan kita. Sebagaimana kita menyakiti hati orang lain, tidak terkecuali suatu hari nanti kita disakiti pula. Hukum sebegini lazimnya berputar bagai roda. Sekali kita di atas sesekali kita di bawah. Memang fahaman inilah yang ramai orang pegang tanpa memikirkan bahawa kejadian, kudrat iradat Allah ini banyak tidak terhitung. Kita seolah-olah merasakan itu sahajalah yang Tuhan akan buat atas dunia ini.

Untuk melengkapkan apa yang saya ingin katakan dalam bicara ini, ramai orang mentafsirkan bahawa seorang isteri yang curang kepada suaminya kerana menyintai lelaki lain, tidak mustahil suatu hari nanti dia akan curang kepada pasangannya yang berikutnya itu. Kalau ikut adab biasa demikianlah akan jadinya. Tetapi perlu juga diingat, Tuhan sentiasa menerima taubat. Andai kata selepas itu wanita tersebut benar-benar insaf dan bertaubat tidak akan mengulanginya lagi, maka tidak akan berputar hukum sedemikian..... Tuhan Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Jika selepas taubat ianya masih berulang, fahamlah kita bahawa taubat wanita itu tidak diterima. Sama juga lelaki yang mencurangi isterinya.....

Jadi sebagai manusia yang waras, melakukan kesalahan yang sama pada keadaan yang sama, masa yang sama dan plot yang sama adalah manusia yang hipokrit (munafik atau fasik??) Manusia yang berfikir, tidak akan mengulangi kesilapan yang dilakukan oleh orang lain.

Sebab itu : SEJARAH MENGAJAR KITA.... MAKA BERGURULAH DENGAN SEJARAH....KAJI PUNCA DAN PENYELESAIANNYA.... ORANG YANG BERAKAL TIDAK AKAN DIPATUK DUA KALI OLEH ULAR PADA LUBANG YANG SAMA, APA LAGI OLEH ULAR YANG SAMA.......

Tiada ulasan: