Selasa, 15 September 2009

Cinta sebelum & Selepas Kahwin

Sesungguhnya menyintai sesaorang adalah sesuatu yang sangat membahagiakan walaupun pelbagai rintangan dan halangan terpaksa dihadapi. Jika kekuatan cinta benar-benar utuh, pendek kata ombak dan badai, duri dan ranjau, tidak akan menghakis perasaan cinta. Bahkan ianya bertambah kuat dan kukuh padu.

Cinta sebelum kahwin dan selepas kahwin ada perbezaan. Saya ingin memberi pandangan saya secara peribadi untuk kita sama-sama fikir. Pada pendapat saya cinta sebelum kahwin dan kemudian kahwin lebih bahagia daripada cinta selepas kahwin. Bahagia di sini maksudnya kebahagian jiwa.  Saya katakan begitu kerana cinta sebelum kahwin akan memberi peluang kepada kita merasai kemanisan cinta sebenar sebab kita ada 'target' kenikmatan selepas diijabkabul. Kita menanti saat itu, kita menghitung hari menunggu saat dinikahkan kemudian menjalani kehidupan rumahtangga dengan orang yang sudah tentu kita menyayanginya. Semasa kahwin, kita merasakan kitalah yang paling bahagia dalam dunia ini. Selepas itu perjalanan cinta biasanya akan mengikut sumpah setia janji sebelum ini.....  Kita mendapat tiga kebahagiaan, sebelum, semasa dan selepas kahwin..... Selepas malam pertama (jika berlaku) kita akan tahu bahawa kita memang menyintainya)

Tetapi cinta selepas kahwin, kita diburu dilema samada kita boleh atau tidak menerima cinta pasangan kita. Kita terasa dikongkong kerana tidak berupaya memilih sendiri jodoh. Kita lebih kepada 'ikutlah'. Untuk menempuh keserasian cinta dengan pasangan sesuatu yang susah untuk dibentuk. Kita lebih kepada menerima seadanya. Kita bagaikan terpaksa menyintai pasangan kita walaupun bukan lahir dari hati. Kita tidak mesra dengan pasangan. Lebih kepada menggalas tanggungjawab. Perasaan cinta tidak menonjol tetapi lebih kepada perasaan suka atau sayang saja.

Mereka yang bercinta selepas kahwin akan merasai sayang dan suka hanya selepas malam pertama. Mereka 'gilakan' pasangan mereka kerana 'kenikmatan' yang dirasai pada malam pertama. Itulah cinta yang mereka rasakan walaupun pasangan mereka bukan kehendak hati sebenar. (Mungkin kalau tidak ada kenikmatan malam pertama, tidak akan ada cinta bagi mereka.....?)

Tidak mustahil mereka yang bercinta selepas kahwin akan mengimpikan cinta sebelum kahwin apabila sudah kahwin nanti. Sebab itu walaupun sudah kahwin, sesetengah ada yang cuba 'pasang' seorang lagi untuk merasa kenikmatan cinta sebelum kahwin.

ARTIKEL INI TIDAK BERNIAT UNTUK MELUKAKAN HATI SESIAPA. SEKADAR PENDAPAT PERIBADI YANG HANYA DISOKONG ILHAM FIKIR SAHAJA. Harap Maaf.

Tiada ulasan: