Khamis, 29 Januari 2009

Jadilah Orang Kelainan Upaya.



Kadang-kadang saya perhatikan Orang Kurang Upaya (OKU) terlalu minta diberikan hak. Sepanjang saya menjadi OKU 22 tahun lalu dan mengenali OKU menerusi persatuan-persatuan OKU dan saya sendiri sebagai jawatankuasa sebuah persatuan OKU mendapati ramai OKU (bukan semua) suka menyalahkan orang lain, mengkritik dalam semua hal. Suka meminta-minta. Tidak terkecuali dalam bab bantuan yang diberikan oleh kerajaan.

Jika sebelum dapat bantuan mereka akan ke sana kemari sehingga ada yang sanggup jumpa 'orang atas' untuk dapatkan bantuan. Sudah dapat bantuan sibuk pula menyalahkan kerajaan jika bantuan lewat diterima. Seolah-olah kehendak dan keperluan OKU sahaja mesti ditepati sepanjang masa tanpa memikirkan bagaimana susahnya kerja orang yang ditugaskan untuk menguruskan bantuan.

Janganlah jadi pendesak. Kecacatan bukan lesen boleh dapat apa saja atau mesti dimanjakan dalam segenap segi. Janganlah jadi pemarah (pongoh) jika sesuatu perkara itu lambat atau cepat. Berhemahlah dalam menjalani kehidupan. Jika orang normal berkelakuan seumpama itu orang akan kata, 'sombong dia tu... atau garangnya..." Itu saja ungkapannya tetapi kalau OKU yang bertindak sedemikian, ungkapan orang akan berbunyi lain sedikit, contohnya, "sombong dia tu, tak padan dengan cacat..." atau "garangnya orang cacat ni." Ini betul. Saya pernah mendengarnya.....

Dalam bab parking, (saya tidak mahu menyentuh mana-mana artikel sebelum ini), ini pengalaman dan pemerhatian saya sendiri sebagai OKU yang menggunakan kenderaan. Saya pun rasa terkilan jika orang normal mengambil tempat parking OKU. Tetapi saya tidak boleh berbuat apa-apa. Itu hak dia. Sedangkan lampu merah yang boleh menyebabkan Polis saman lagikan orang langgar inikan pula parking OKU yang sekadar lambang tercetak di situ! Tempat-tempat yang menyediakan parking bertujuan baik dan mesra OKU tetapi pelaksanaannya tidak mesra OKU. Itu masalahnya. Sekarang jangan salahkan pemandu yang kurang sivik kerana kadang-kadang parking OKU berminggu-minggu tidak digunakan oleh OKU kerana mungkin OKU tidak berminat akan tempat itu. Mungkin pemandu kurang sivik fikir dari membazir ruang, lebih baik digunakan.

Soalnya sekarang, pihak pengurusan yang menyediakan parking OKU di sesuatu tempat tidak tegas dalam soal ini. Itu sebenarnya penambah sikap tidak bertanggungjawab dan ambil kesempatan. Cuma janganlah menunjukkan sikap kita sebagai OKU yang terasa bagaikan teraniya berlebihan dan bertindak keterlaluan....

Seperkara lagi (sebelum saya lupa), segelintir OKU (Islam) tidak menunaikan solat lima waktu, mereka jadikan kecacatan bagaikan satu alasan untuk dikecualikan menunaikan perintah Allah. Sebagaimana mereka dikecualikan dari bayaran hospital, potongan tiket bas, kapalterbang, keretapi, potongan penggunaan telefon dan sebagainya, maka mereka juga mengecualikan diri untuk bersolat atau melakukan ibadah lain. Mengapa OKU yang suka melenting bab lain tetapi tidak dalam isu ini? (Bab solat, kategori OKU akal MUNGKIN boleh dikecualikan tetapi OKU kategori lain masih terikat dengan perintah wajib ini).

Solat bukan hal peribadi! Masih ada ruang untuk ingat mengingati... Di sisi Allah, kita semua sama sahaja...

Justeru, saya mengingatkan diri saya, mengingatkan kawan-kawan, jadilah OKU normal bukan OKU istimewa....JANGAN JADI ORANG KURANG UPAYA TETAPI JADILAH ORANG KELAINAN UPAYA.

Tiada ulasan: